Reflecteren met kinderen over kunst

‘De opvoeding heeft bittere wortels, maar haar vruchten zijn zoet.’ (Aristoteles)

Kinderen moeten leren om spiegelte reflecteren als we ze willen leren leren. Een goede manier om dit te doen is te beginnen met reflectie. En een fijn middel hiervoor is kunst. Eigen kunst, of kunst van een echte kunstenaar? Dat maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Kunst | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

Reportage van de Masterclass in Delft

Over de masterclass die ik in Delft namens de Cultuurhelden mocht verzorgen heeft Ann Meijer een mooie reportage geschreven. Ik kan het zelf niet beter verwoorden, dus volg deze link en ontdek wat een bijeenkomst kan beteken.

De didactische waarde van reflectie

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Algemeen, Reflectie | Een reactie plaatsen

Oordelen of niet?

In veel van mijn workshops komt de vraag of je nou wel of niet mag ‘oordelen’ tijdens een reflectiegesprek. Wat we eigenlijk doen met deze vraag is op zoek gaan naar de grens tussen evaluatie en reflectie, tussen procesgebonden onderdelen en persoonlijke keuzes. Een andere interessante vraag die daaronder kan liggen is of je eigenlijk wel los kan komen van je oordeel? Kan jouw oordeel je misschien juist helpen om de goede vragen te stellen?

Volgens mijn definitie die ik tegenwoordig hanteer voor reflectie is het inderdaad nodig om zo min mogelijk externe oordelen te laten meewegen op het moment van reflectie. De definitie die ik hanteer is als volgt:

Vanuit een beleving nadenken over het eigen handelen door vanuit het verleden op zoek te gaan naar een blinde vlek van waaruit nieuwe inzichten ontstaan om in de toekomst van te profiteren.

(MFC-werkdefinitie)

Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Reflectie | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Bildung op de Nederlandse basisscholen anno 2015

bildungVoor het behalen van mijn mastertitel in de filosofie heb ik mijn thesis geschreven over Bildung in het basisonderwijs.

In de scriptie ‘Bildung op de Nederlandse basisscholen anno 2015’ bespreek ik waarom voorbereiding op Bildung een plaats zou kunnen hebben in ons basisonderwijs. Wat zijn de beperkingen en wat zijn onze vooronderstellingen waardoor het idee van Bildung wel of niet past? Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Bildung | Één reactie

Consumentisme en het onderwijs

Wat is Consumentisme?

weegschaalVolgens Zygmunt Bauman leven we in een post-traditionele samenleving. De vaste sociale structuren die ooit ieder aspect van het dagelijks leven doordrongen, vallen uit elkaar. De gemeenschap verliest de macht om het leven van haar leden te reguleren. Daarom wordt het individu ten tonele geschoven om het gemis aan sociale structuur op te vangen. Het individu is de consument in een consumerende samenleving.  Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Algemeen | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Vragenstellen een koud kunstje! of niet…?

vragenstellen tegelIn mijn workshops heb ik regelmatig discussie over wanneer een vraag een open vraag is en wanneer niet. Er zijn heel veel verschillende definities te vinden en zo is de uitleg vaak niet eenduidig. Bovendien zijn de methoden in het onderwijs tegenwoordig vooral gericht op voorbeelden. Juist in deze situatie zijn voorbeelden een keer niet verhelderend. De afspraak is eigenlijk heel duidelijk en daarom kijk ik persoonlijk het liefst naar de vorm van de vraag en niet naar het mogelijke antwoord.  Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Algemeen | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Reflecteren zonder woorden?

Afgelopen donzonder woordenderdag (9 april 2015) heb ik een tweetal workshops mogen geven op de ‘Afkijken mag’ conferentie van KC-R. Tijdens deze sessie’s kwam twee keer de vraag of reflectie ook kan zonder woorden. Een erg interessante vraag waarvan ik heb gedacht dat het de moeite waard is om wat over te schrijven. Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Reflectie | Getagged | Een reactie plaatsen

Hoe kan je diepgang krijgen in een gesprek?

poes en leeuwToen ik vorige week een op een school als terugkommoment een intervisiegesprek begeleidde, kwam de vraag: Hoe weet je wanneer je diepgang kan bereiken in een gesprek met kinderen? Met andere woorden, wanneer spreken we nog over een gewoon gesprek en wanneer wordt het een reflectiegesprek?, en vooral ‘hoe’ doe je dat dan? Lees verder

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Reflectie | Getagged | Één reactie